+421 918 247 091
info@edu-management.sk

Blog

Prečo podniky zlyhávajú v angličtine blog pre webovú stránku Edumanagement
2 mar 2024

Prečo podniky zlyhávajú

//
Komentáre0

Podniky zlyhávajú z rôznych dôvodov vrátane nedostatku plánovania, neefektívneho riadenia, nedostatočnej diferenciácie v trhu a finančných problémov. Úspech dlhodobo aktívnych podnikov sa zvyčajne odvíja od schopnosti prispôsobiť sa, inovovať a neustále zlepšovať svoje produkty alebo služby podľa potrieb trhu a zákazníkov. Ako môžeme zlepšiť šance na dlhodobý úspech vo svete podnikania?

Každý môže začať podnikať. Vyplní niekoľko formulárov, získa potrebné povolenia a licencie a spraví si reklamu. Byť v podnikaní úspešný je však úplne o niečom inom.

Štatistiky ukazujú, že 80% podnikov vydrží prvých 12 mesiacov a iba 50% podnikov vydrží prvých 5 rokov. V čom teda spočíva úspech tých, ktorí sú na scéne dlhodobo?

V tomto blogu si povieme prečo podniky zlyhávajú a ako sa dá týmto problémom predísť, aby ste mali lepšie šance na dlhodobý úspech vo vašom podnikaní.

Takže prečo podniky zlyhávajú?

Existuje nespočetné množstvo dôvodov, prečo podniky môžu zlyhať. Je však niekoľko takých, ktoré sa vyskytujú častejšie ako iné:

  • Nedostatočný dopyt – Nech máte akokoľvek skvelý podnik, nedostanete sa nikam, ak po ňom nie je žiaden dopyt. V počiatočných fázach je nevyhnutná náležitá pozornosť a prieskum trhu.
  • Nedostatok peňazí – Založenie a vybudovanie podniku je drahé. Potrebujete kapitál, investície, pôžičky a príjmy, aby ste sa mohli od niečoho odraziť.
  • Nesprávni ľudia – Najúspešnejší podnikatelia vedia, že sa musia obklopovať ľuďmi, ktorí sú múdrejší než oni. Potrebujete silný tím.
  • Príliš veľká konkurencia – Ak je už trh presýtený a vo vašom okolí existuje veľa etablovaných poskytovateľov, bojujete proti veterným mlynom.
  • Ceny – Pokiaľ sú vaše ceny príliš vysoké, obmedzujete vašu zákaznícku základňu. Ak sú príliš nízke, nezískate dostatočný príjem na to, aby ste ostali nad vodou. Je tu veľmi tenká hranica.

To však nie je všetko. Existuje mnoho ďalších dôvodov, ako napríklad zlá lokalita, zlý podnikateľský plán, neefektívny marketing a podobne. Čo teda musíte robiť, aby bol váš podnik úspešný?

Musíte byť aktívni, tvrdo pracovať, študovať a učiť sa. A taktiež by ste sa mali držať nasledujúcich bodov.

1. Snažte sa pochopiť trh a definujte kľúčové ukazovatele výkonnosti

Nepodceňujte dôležitosť vykonávania precízneho a podrobného prieskumu trhu. Potrebujete konkrétne údaje o svojich potenciálnych zákazníkoch, o existujúcej konkurencii, očakávanom dopyte, trendoch na trhu a pod. Tieto typy štatistík sú neoceniteľné a pomôžu vám robiť správne obchodné rozhodnutia.

Musíte mať jasno v štyroch veciach: produkt, cena, propagáciamiesto. Tie vám môžu pomôcť s vaším prieskumom trhu a marketingovým plánom, a poskytujú skvelý odrazový mostík, ak si nie ste istí, kde začať.

Popri obchodných cieľoch nezabudnite myslieť aj na to, čo by ste chceli dosiahnuť z osobného hľadiska. Letecké spoločnosti majú dobrý dôvod na to, prečo nám v lietadle dávajú pokyn, aby sme najskôr nasadili kyslíkovú masku sebe, a až potom pomohli iným – ak sa nebudeme starať o seba, nemôžeme sa postarať o niekoho iného. Tak isto – keď nebudete mať svoje vlastné ciele a plány, nebudete tak efektívni pri vykonávaní svojho podnikania.

Prečo podniky zlyhávajú? Úspešný hotelový manažér sa usmieva pre blog Edu-management.sk

2. Spíšte si návrh podnikateľského plánu

Či už vytvárate formálny obchodná plán alebo len dokumentujete svoje profesijné ciele, všetky myšlienky by ste si mali spísať a ukázať svojim partnerom v podnikaní. V tomto digitálnom veku  je to jednoduchšie než kedykoľvek predtým. Dokument uložený v cloude a sprístupnený všetkým stranám umožňuje nielen konzistentnosť a spoluprácu, ale aj vývoj v priebehu času. Je možné vykonávať zmeny, ukladať ich a automaticky zdieľať so všetkými.

Nestačí iba stanoviť si ciele, toto je tiež jeden z dôvodov, prečo podniky zlyhávajú Prieskumy ukazujú, že ak si naše ciele zapíšeme, existuje väčšia pravdepodobnosť, že si ich lepšie zapamätáme a dosiahneme ich.

3. Stanovte si ciele v oblasti výnosov a ziskovosti

Aby bol podnik úspešný, musí zarobiť dosť peňazí na udržanie svojich činností a na investovanie do budúceho rastu. Je dôležité, aby ste ako vlastník pochopili, aký to má vplyv na vaše podnikanie.

Zohľadnenie nákladov na podnikanie, vrátane získavania zdrojov, výroby, zamestnancov, kapitálu a pod., určuje to, koľko peňazí potrebuje váš podnik zarobiť mesačne, štvrťročne a ročne, aby bol úspešný.

Je to tiež skvelý moment na to, aby ste prehodnotili štruktúru vašich cien. Sú ceny vašich služieb primerané? Koľko musíte mať zákazníkov v danom období, aby ste dosiahli svoje ciele v oblasti výnosov a ziskovosti? Prehľadne tieto informácie zdokumentujte tak, aby ste presne vedeli, čo musíte urobiť, aby váš podnik fungoval a prosperoval.

4. Vytvorte okolo seba skvelý tím

Vedúci podnikov často prehliadajú silu, ktorá spočíva v dobrých zamestnancoch. Šťastní a angažovaní zamestnanci odvedú skvelú prácu a pomôžu podniku prosperovať. Nebojte sa investovať do kurzov a tréningov pre svojich zamestnancov – môže to pomôcť zvýšiť produktivitu. Mesačné alebo štvrťročné porady či diskusie zlepšujú vzťahy a vytvárajú lepšiu atmosféru, ktorá napomáha prosperovaniu podniku. Dávajte svojim zamestnancom pocítiť, že sú pre váš podnik dôležití. Neskôr sa to odrazí aj na ich správaní k zákazníkom.

Obklopte sa tiež odborníkmi v rôznych oblastiach a zapojte ich do rozvoja vášho podniku. Častá chyba, ktorej sa prevádzkovatelia podniku dopúšťajú, je to, že sa toho snažia veľa urobiť sami. Lepšie však urobíte, ak investujete do kompetentných odborníkov. Ak si nemôžete dovoliť zamestnať ich na plný úväzok, plaťte ich od hodiny.

5. Ponúkajte výhody pre zamestnancov

Kľúčovou súčasťou budovania silného tímu je zabezpečenie toho, aby sa jeho členovia cítili motivovaní. Preto je veľmi dôležité ponúkať im výhody.

Pri rozhodovaní o tom, koho zamestnáte, by ste mali zohľadniť, aký máte rozpočet na pokrytie zamestnaneckých výhod. Potom môžete určiť, aké výhody by ste svojim zamestnancom chceli ponúknuť. Tieto výhody sú pre nich totiž hnacím motorom. Patrí tu napríklad zdravotné poistenie, dôchodkové sporenie, platená dovolenka a pod. Opäť si spravte prieskum a zistite, aké lepšie výhody ste schopní ponúknuť vašim zamestnancom oproti konkurencii.

Prečo podniky zlyhávajú?  Šťastný zamestnanci v hoteli pre blog Edu-management.sk

6. Sústreďte sa na zákaznícku skúsenosť

Zákaznícka skúsenosť je často považovaná za dôležitejší aspekt pri podnikaní, než je samotný podnik či jeho cena. Zákaznícka skúsenosť je definovaná ako dojem, ktorý zanecháte u svojho zákazníka. To ovplyvňuje ich vnímanie vášho podniku, čo pre vás znamená styčný bod kontaktu s nimi.

Zákazníci sú nároční a očakávajú skvelú skúsenosť od prvého momentu. 86% zákazníkov je ochotných priplatiť si za pozitívnu skúsenosť, 73% ju vníma ako dôležitý faktor pri každom rozhodovaní a 65% hovorí, že skúsenosť má väčší vplyv, než akákoľvek úžasná reklama.

7. Nezabudnite počúvať

Čo sa týka počúvania a získavania spätnej väzby, máte nespočetne veľa možností. Môžete vykonávať prieskumy, zbierať údaje, napísať svojim zákazníkom alebo sa ich jednoducho opýtať priamo.

Ľudia o vašom podniku budú rozprávať, či už ich o to poprosíte alebo nie. Vy by ste mali počúvať a uvažovať nad tým, čo hovoria. Načúvajte trhu aj zákazníkom, prispôsobte sa a buďte flexibilní, ale nezabúdajte na svoje základné hodnoty, presvedčenia a ciele.

8. Staňte sa dobrým lídrom

Pred každým krokom, ktorý sa rozhodnete podniknúť, v sebe musíte objaviť vodcovské vlastnosti potrebné na vybudovanie dlhodobej vízie vášho podnikania. Veľkí lídri sú zodpovední, empatickí, pokorní, majú víziu, vplyv a organizačné schopnosti, ktoré ich myšlienky premenia na realitu.

Aj keď ste v tejto oblasti nováčikom a nemáte zatiaľ žiadnych zamestnancov, ste zodpovední za vedenie vášho podniku k úspechu. S tým, ako bude ľudí vo vašom tíme pribúdať, sa vodcovské vlastnosti budú stávať čoraz dôležitejšími. Nezabudnite sa vzdelávať aby ste sa stali lepším vodcom.

9. Budujte dôveru

Základ vášho podnikania je založený na dôvere vašich zákazníkov. 91% uvádza, že je pravdepodobnejšie, že navštívia podnik, ktorému dôverujú. Aby sa váš podnik stal dôveryhodným, uistite sa, že ponúka viac, než sú minimálne očakávania zákazníkov. Vybudujte si lojálnu komunitu a dbajte na to, aby váš podnik ponúkal presne to, čo sľubuje.

10. Šírte povedomie o vašom podniku

Veľa úspechu spočíva v tom, že sa správna informácia dostane k správnym ľuďom v správnom čase. V roku 2024 to znamená, že do svojej marketingovej komunikácie zahrniete digitálne prostriedky. Kde sú vaši zákazníci? Na webe. Akú komunikáciu preferujú? Digitálnu.

Marketingový plán prečo podniky zlyhávajú blog pre Edumanagement

Tu sú najvyužívanejšie spôsoby komunikácie s potenciálnymi zákazníkmi:

  • emailový marketing
  • sociálne siete
  • firemná webová stránka
  • PPC reklama
  • obsahový marketing

V dnešnej dobe je dôležitejšie než kedykoľvek predtým, aby ste boli aktívni na viacerých online platformách, ak chcete prilákať do svojho podniku potenciálnych zákazníkov. Musíte do svojej stratégie zahrnúť rôzne kanály, ktoré používajú súčasní spotrebitelia. Vaši potenciálni zákazníci na internete komunikujú, nakupujú a hľadajú. Ak nebudete online, nájdu si niekoho iného, kto online je.

Určite by ste sa mali sústrediť na všeobecne známe a používané kanály ako Facebook, emailový marketing, digitálne reklamy a pod., ale ešte intenzívnejšie by ste sa mali zamerať na svoju vlastnú platformu. Vaše príspevky na sociálnych sieťach a v reklamách by mali odkazovať na vašu webovú stránku. To bude miesto, ktoré budete vlastniť za účelom propagácie vášho podniku. Kvalitný obsah na tejto stránke a dobré fotografie k vám prilákajú vašich reálnych zákazníkov. Tvorba webovej stránky a jej spravovanie však nie je jednoduchá záležitosť. Nebojte sa ani v tomto prípade poveriť niekoho skúseného.

11. Vyjdite von z kancelárie

Takmer všetko sa dnes už dá urobiť online, takže je veľmi lákavé jednoducho sa skryť za obrazovku počítača. No nezabudnite raz za čas vyjsť zo svojej kancelárie. Komunikujte tvárou v tvár svojim zákazníkom a zúčastňujte sa rôznych udalostí. Ľudia, ktorí budú navštevovať váš podnik, potrebujú vidieť, že za úspešným biznisom stojí úspešný podnikateľ.